Pariopettajuudessa kaksi opettajaa voi opettaa kahta eri
oppilasryhmää erikseen yhtä aikaa samojen tilojen puitteissa. Pariopettajuutta
voidaan toteuttaa esimerkiksi myös niin, että toinen opettajista on
opetusvastuussa ja toinen antaa tukea joillekin oppilaille, jotka sitä
tarvitsevat. Luottamus ja opettajaparin tunteminen ovat tärkeitä. Lisäksi
yhteistä suunnitteluaikaa tulisi pystyä järjestämään. Suunnittelussa tulee
huomioida kahden oppilasryhmän sekä kahden opettajan tavoitteet ja suunnitelmien
tulee palvella molempien ryhmien oppimista. Opettajilla tulisi olla
yhteisymmärrys opettamisesta, arvoista sekä työnteosta. Yhteistyö ei toimi, jos
työtaakka jää vain toisen opettajan harteille. Molemmilla on yhtäläinen vastuu
niin suunnittelusta kuin opettamisestakin. (Luento 3, 18.1.2019.)
Pariopettajuus luo opettajalle mahdollisuuden oppia toiselta
opettajalta. Luokanopettajat ovat perinteisesti tottuneet tekemään opetus- ja
suunnittelutyötä varsin itsenäisesti, suljettujen ovien takana. Harvassa ovat
ne ajat, kun toisen opettajan opetusta pääsee seuraamaan. Lisäksi
pariopettajuuden myötä luokkatilassa on läsnä kahden asiantuntijuus. Kun
toiselta puuttuu tietämys jostakin aiheesta, voi kysyä apua toiselta
opettajalta. Tämän myötä myös oppilaat oppivat dialogin ja toisilta oppimisen
tärkeydestä. Myöskään aikuiset eivät tiedä kaikkea, vaan hekin hyödyntävät
muiden asiantuntijuutta. Pariopettajuuden myötä myös opettajien yksilölliset
vahvuusalueet pääsevät kenties paremmin esille, kun vastuualueita on
mahdollista jakaa opettajien kesken. (Luento 3, 18.1.2019.)
Voidaan nähdä, että tulevaisuudessa opettajan tehtävissä korostuu
yksilöllisiä tarpeita alleviivaava kanssaoppijuus. Tällöin oppimisprosessi saa yhteistoiminnallisemman
luonteen. Tiedon opettamisen sijasta huomiota on siirrettävä entistä enemmän
oppijan tiedonhankintakykyihin ja soveltamiseen uusissa ja muuttuvissa tilanteissa.
Tämä näkemys asettaa ehtoja oppimisympäristöjen, oppimisen ja opettamisen tapojen
muutokselle. (Kuuskorpi 2012, 78.) Opettajajohtoisen opetustyylin rinnalle on muodostunut
informaalimpia oppimisympäristöjä, jotka haastavat perinteisen oppimisprosessin,
johon kuuluu luokkahuone oppikirjoineen ja pulpetteineen. Oppimisympäristön avoimuus
on tilannekohtainen menetelmä informaalin ja formaalin oppimisen yhdistämiseksi.
(Kuuskorpi 2012, 62-64.) Oppimisympäristön ei enää nähdä rajoittuvan myöskään vain
luokkahuoneen sisälle, vaan siihen kuuluvat myös esimerkiksi koulun
ulkopuoliset tapahtumat tai mediat (Opetusministeriö 2004, 11).
Pääsimme tutustumaan Tampereen yliopiston normaalikoulun
KAKS10 56 -tilaan. Kaksiossa kaksi opettajaa ja kaksi luokkaa (5. ja 6. luokka)
työskentelevät samassa tilassa välillä yhdessä ja välillä omissa ryhmissä.
KAKS10 on entinen koulun kirjastohuone, jossa on myös erillinen, äänieristetty
oppimistila sekä opettajan työskentelytila. Näistä molemmista aukeaa suuret ikkunat
isompaan tilaan. Iso avoin tila on jaettu liikuteltavilla kalusteilla
erilaisiin oppimisen tiloihin. Luokassa on tyhjää tilaa, sohvaryhmää sekä
perinteisempää pöytäryhmää. Tila sopii hyvin erilaisiin piste- ja
ryhmätyöskentelyihin, mutta myös itsenäiseen työskentelyyn.
Aiheesta lisää: https://norssi.uta.fi/kaksio56/
(luettu 21.2.2019)
Emme ole sillä kannalla, että perinteinen luokkahuonetyöskentely
olisi poistettava täysin. Olemme sitä mieltä, että on tärkeää säilyttää perinteisempää
luokkahuonetyöskentelyä uusien opetusmenetelmien rinnalla. Hiljainen
yksilötyöskentely tukee joitakin oppijoita ja opettaa samalla keskittymisen
taitoja kaikille oppilaille. Suuremmat projektityöskentelyt puolestaan opettavat
esimerkiksi ryhmätyö- ja tiedonhankintataitoja. Tällaiset erilaiset
oppimisympäristöt ja oppimisen tavat parhaimmassa tapauksessa tukevat toisiaan
mahdollistaen hyvinkin erilaisten oppijoiden oppimisen.
LÄHTEITÄ:
* Kuuskorpi, Marko. 2012. Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Turun yliopisto.
* Opetusministeriö 2004. Oppimisympäristöjen tutkimus ja
alan tutkimuksen edistäminen Suomessa. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja
selvityksiä 2004:38. Helsinki: Opetusministeriö.
Esiin tuomanne näkökulma siitä, miten perinteinen luokkahuonetyöskentely tulisi säilyttää uusien ja monipuolistuvien opetusmenetelmien rinnalla on erittäin mielekäs ja hyvin perusteltu. Olen samaa mieltä kanssanne siitä, että perinteisestä luokkahuonetyöskentelystä ei saisi missään nimessä luopua, sillä kaikille oppilaille uudet ja hienot opetusmenetelmät ja tietotekniikan runsas käyttö eivät sovi ja siksi itsenäistä ja hiljaista työskentelyä edelleen tarvitaan. Projektityöskentelyä ja uusia opetusmenetelmiä on kuitenkin hyvä käyttää perinteisen opetuksen rinnalla, kuten blogissanne juuri mainitsette. Näin opetus ja oppiminen pysyy mahdollisimman monipuolisena.
VastaaPoista