Kuva: Sandra Schön
|
BLOGIPOSTAUS 22.1.
Teknologian kehittyessä ja lisääntyessä arkisessa käytössä, siirtyy
opettaminen ja oppiminen entistä enemmän verkkopohjaiseksi ja nämä muutokset
vaikuttavat meidän kaikkien toimintaan. Tällä hetkellä kiinnitämme huomiota
verkko-opetukseen ja toimivuuteen opiskelijalähtöisesti, kun taas
tulevaisuudessa katsomme asiaa opettajien silmin. Se, että saamme opiskella,
oppia ja kokea muutosta ja sen eri puolia, on erityinen lahja tulevaisuuden
ammattilaisuutta varten. Saamme nähdä verkkoympäristöjen positiiviset ja
negatiiviset puolet käytännössä jo opiskelijan silmin, mikä varmasti helpottaa
suhtautumista ja toteuttamista tulevaisuudessa. Hankittu tietämys ja osaaminen
mahdollistaa verkko-opetuksen toteuttamisen oikeiden tavoitteiden ja pedagogisuuden
pohjalta, keskittyen mahdollisimman laajasti opiskelijoiden motivointiin ja
tarkoituksenmukaisiin toimintatapoihin. Verkko-oppimisalustat ja työkalut
muuttuvat ja kehittyvät kokoajan. Oppiminen verkossa tapahtuu kuitenkin samojen
pedagogisten perusasioiden kanssa, kuin muillakin menetelmillä. Verkko antaa
toisaalta mahdollisuuksia, mutta myös rajoittaa osittain opettajan käytössä
olevia työkaluja.
Verkko-opetus ja oppimisyhteisöt ovat varsin tuore toimintakulttuuri,
mutta silti niiden noin historiassa on jo käyty läpi useita erilaisia kehitysvaiheita.
Aivan aluksi oppimateriaalit siirrettiin sellaisenaan verkkoon ja opiskelijat
lukivat tekstejä tietokoneen näytöltä. Seuraavan vaiheen myötä mukaan tulivat
erilaiset oppimisalustat, jotka tarjosivat työkalut kurssin rakentamiseen, mitä
vaikeuttivat keskustelu-, testi- ja ryhmätyömahdollisuuksien tuleminen mukaan. Perusasiat
ja oppijan prosessi alkoivat ohjata suunnitteluprosessia kolmannessa vaiheessa,
jolloin hyödynnettiin vain niitä työkaluja ja aineistoja joiden nähtiin tukevan
oppimista. Nykyään myös sosiaalisen median palveluiden käyttö sekä käyttäjien
omien aineistojen luominen ja jakaminen ovat olennainen osa verkkoympäristöjä. (Haavisto,
Kivipensas & Tervo 2012, 4).
Verkko-oppimisympäristöt ovat avoimia oppimisympäristöjä, mikä
tarkoittaa että oppimisympäristö on sekä pedagogiikan että sisällön suhteen
avoin (Seppälä 2014, 4). Oppimisympäristöajattelun yhtenä tavoitteena on sitoa
oppiminen oppilaitoksen ulkopuolella kiinteästi opetussuunnitelmiin,
monipuolistaa opetusta ja hyödyntää oppimisympäristöjä siten, että ne tukevat
oppimista myös oppilaitosten fyysisen toimintaympäristön ulkopuolella. Niin verkko-opetuksessa
kuin oppimisyhteisöiden toiminnassa on oleellisia tavoitteita, joiden tulisi täyttyä
onnistuneen opetuksen ja oppimisen merkiksi. Verkko-opetuksen yhtenä
tavoitteena on sitoa oppiminen myös oppilaitoksen ulkopuolella kiinteästi
opetussuunnitelmiin sekä monipuolistaa opetusta (Seppälä 2014, 4). Monipuolisen
opetuksen mahdollistamiseksi opettajien tulee käyttää monimuotoista opetusta
myös verkkoympäristöissä. Valmiita julkisesti käytettäviä materiaaleja löytyy
nykyään varmasti jo runsaasti ja ne päivittyvät jatkuvasti lisää. Jokaisen
tulevan ja jo valmiin opettajan kannattaa myös hyödyntää kollegoita oman
opetuksen suunnittelun tukena.
Verkko-opetuksen toteuttaminen voidaan jakaa kolmeen
erilaiseen näkökulmaan. Ensimmäinen näkökulma pitää sisällään verkossa tapahtuvan
itseopiskelun, verkkokurssit sekä sulautuvan oppimisen. Toinen näkökulma on
enemmän materiaali- sekä vuorovaikutuskeskeinen, kun taas kolmas näkökulma
sisältää perinteisen ja strukturoidun sekä joustavan ja avoimen toteutusmuodon.
(Korhonen 2019). Nykyään hallitsevana ajattelutapana on perinteinen
toteutusmalli, missä luokkahuonemenetelmät, kuten opetusvideot ja tehtävät,
siirretään tietoteknisiin malleihin. Verkko-opetuksen vahvuuksia ovat
esimerkiksi tiedon ja materiaalien saavutettavuus, mahdollisuus työskennellä
ajasta ja paikasta riippumatta, lisääntyneet mahdollisuudet sekä tieto- ja viestintätekniikan
taitojen kehittyminen (Haavisto ym. 2012, 9-13). Toteutusmalli kohtaa myös
useita haasteita. Yhtäkkinen itseohjautuvuus voi olla monella suuri asia ja
johtaa usein tehtävien valmistumisen pitkittymiseen, motivaation laskuun ja
pahimmillaan keskeyttämiseen (Korhonen 2019). Perinteisessä mallissa myös
verkon potentiaalia jää suuresti huomioimatta sekä sosiaalinen vuorovaikutus
jää vähäiselle huomiolle. Välillä saatetaan kohdata myös tilanteita, ettei
opiskelijoilla ole riittäviä valmiuksia toimia verkossa siten, että oppiminen
olisi mielekästä tai edes mahdollista. Miten perinteistä mallia olisi järkevä
hyödyntää, ilman oppijoiden autonomian laskua?
Verkkoviestinnän muotoja ovat synkroninen ja asynkroninen
viestintä. Synkronista viestintää on kaikki se viestintä, mikä tapahtuu joko
samassa ajassa ja paikassa, tai samassa ajassa ja eri paikassa. Tällaisia ovat
esimerkiksi internetpuhelut tai videokonferenssit. Asynkroninen viestintä
puolestaan tapahtuu eri aikana samassa paikassa tai eri aikana eri paikassa,
esimerkiksi keskustelualueiden tai blogien välityksellä. (Korhonen 2019). Sulautuvan
oppimisen toteutusmallissa yhdistetään kontaktiopetusta ja verkko-opetusta, erilaisia
jakelujärjestelmiä ja teknologioita sekä opetusmetodeja ja pedagogisia ratkaisuja,
mikä tekeekin siitä monimuoto-opetusta (Korhonen 2019). Tieto- ja
viestintätekniikan hyödyntäminen ja yhdistäminen opetukseen ja opetusmuotojen
kehittämien niiden avulla on myös sulautuvaa opetusta Haavisto ym. 2012, 6-8).
Sulautuva opetus voidaan myös kuvata eri aktiviteettien näkökulmasta, kuten
lähijaksot, online e-oppiminen ja itseopiskelu, ja se voi lisäksi tarkoittaa
mentorointia tai työssäoppimista (Haavisto ym. 2012, 6-8).
Opettajan tulee suunnitella oppimisympäristöjen käyttö
tarkasti, sillä niiden käyttö ei saa olla vaikeaa, ettei innostuneisuus ja
motivaatio katoa jo alkutekijöissä (Seppälä 2014, 5). Lisäksi oppimisympäristöt
tulee suunnitella ja organisoida mahdollisimman helppokäyttöisiksi ja selkeiksi.
Verkko-oppimisprosessin toteuttaminen asettaa opettajalle täysin uusia
haasteita, joita suuri osa ei ole koskaan aiemmin kohdannut ja näin ollen opettajan
täytyy asennoitua hiukan uudella ajatusmallilla verkko-opetukseen. Suurena
haasteena on saada motivoitua opiskelijat, jotta oppimiskokemukset ovat
mielekkäitä. Opettajien tehtävänä on myös suunnitella haluttu opetus siten,
että jokainen oppilas ja opiskelija oppii halutut tavoitteet oikein, mikä
vaatii tietämystä yksilöiden oppimisesta sekä oppimisympäristöjen
mahdollisuuksista (Seppälä 2014, 4). Opettajan tulee miettiä myös sitä, onko haluttu
toiminta järkevämpää toteuttaa avoimessa vai suljetussa ympäristössä, sillä julkinen
ja siten avoin ympäristö voi luoda jännitystä tai jopa ahdistuneisuuden
tunnetta (Haavisto ym. 2012, 25). Usein suljettu ympäristö on koettu paremmaksi
luomaan yhteisöllistä toimintaa (Kear 2011, 24). Yhdessä tekeminen vaikuttaa osaltaan
motivoivasti käyttäytymiseen, opiskelutottumuksiin ja oppimistuloksiin (Haavisto
ym. 2012, 11).
Korkeakouluopiskelijoina olemme saaneet itsekin jo useita erilaisia
kokemuksia verkkoympäristöistä ja niiden kautta opetuksen toteuttamisesta. Jonkin
verran kokemusta on muodostunut jo yläkoulu- ja lukioaikoina, sillä teknologiasukupolveahan
tässä ollaan. Yleisimmin käytettyjä ympäristöjä ja tapoja ovat Moodle, OneDrive
sekä erilaiset chat- ja keskustelufoorumit, pelit, Skype sekä muut synkroniset
palvelut. Lisäksi esimerkiksi Kahoot!-pelisivusto, Padlet sekä Flinga ovat
usein käytettyjä sivustoja ja monesti soveltuvatkin käyttötarkoituksiinsa. Kokemustemme
mukaan valitettavan harvoin verkko-opetus on tähän mennessä ollut onnistunutta.
Useimmiten ”opetus” on sitä, että materiaalit siirretään verkkoon ja unohdetaan
lähes täysin yhteisöllinen oppiminen ja sosiaalinen vuorovaikutus osana
oppimista. Monet kurssit ovat kuin toistensa kopioita toimintakulttuurien ja
käytettyjen verkkoympäristöjensä vuoksi. Yksi positiivinen kokemus on kielten
valinnaiselta online-kurssilta, joka oli täynnä monimuotoista opetusta.
Opettaja antoi henkilökohtaista ja laadukasta palautetta jokaisesta
suorituksesta ja toiminnasta. Lisäksi vertaispalautteella ja sosiaalisella
vuorovaikutuksella oli itsenäisten töiden ohella suuri merkitys. Kurssi
toteutettiin täysin Moodle-alustalla, mikä kertoo sen toimivuudesta. Kear
(2011) on myös maininnut Moodlen hyödyistä ja monipuolisuudesta. On mahtavaa,
miten yhdellä sivustolla on mahdollista jakaa opetusmateriaaleja ja
ilmoitusasioita, lähettää sähköpostia, antaa tehtävänantoja ja avata palautuslaatikoita
sekä hyödyntää kalenteria ja erilaisia keskustelufoorumeita. Toivottavasti
tulevaisuudessa yhä useampi opettaja osaa hyödyntää näitä jo luotuja, käytettävissä
olevia mahdollisuuksia.
Kirjoitamme lopuksi hieman tiivistetysti vinkkejä itsellemme ja
muille tulevaisuutta ammattiamme varten. Opettajan tulee toimia esimerkkinä ja
oivana mallina viestinnässä ja toimia myönteistä oppimisilmapiiriä sekä yhteisöllisyyttä
vahvistavana tekijänä. Opettajan on tärkeä tunnistaa itselleen olennaisen ja
parhaan oppimisympäristön. Hänen tulee asettaa opetukselle pedagogiset
tavoitteet ja suunnitella verkko-opetus niitä mukaillen. Sosiaalista vuorovaikutusta ja
konstruktivistista oppimiskäsitystä tukevan verkko-oppimisympäristön käyttöönotto
on olennainen osa onnistunutta opetusta. Haavisto ym. (2012) kirjoittivat
useista asioista, jotka opettajan tulee ottaa huomioon verkko-opetusta
suunnitellessa ja toteuttaessa. Materiaalit kannattaa asettaa näkyviin
vähitellen, ettei materiaalin paljous ahdista opiskelijoita. Verkkokursseille kannattaa
ottaa tarpeeksi suuri ryhmä, jotta esimerkiksi haluttu keskustelu ja sosiaalinen
vuorovaikutus on mahdollista toteuttaa. Motivoinnin ja yhteisöllisyyden
luomisen kannalta tulee myös olla tarkkana ja luoda heti alkuun selkeät säännöt
opiskelusta ja arvioinnista. Lopuksi vielä Haavisto ym. (2012) muodostama ”Verkko-opettajan
huoneentaulu”, joka antaa kokoavan kuvan huomioon otettavista asioista. Tähän
voimme jokainen palata tarvittaessa.
Verkko-opettajan huoneentaulu
1. Miksi verkkoon? Perusteet ennen tekniikan valintaa
2. Opiskelijoiden aktivointi ja motivointi kurssin alussa antaa suunnan
tulevaan.
3. Aloita aiheen käsittely esim. luokkahuoneessa ja syvennä
verkkokeskustelussa
4. Ole saatavilla opettajana, ohjaajana, tutorina, oppaana
5. Anna palautetta ja seuraa mitä verkossa tapahtuu
6. Varmista että sinä ja opiskelijat osaavat tekniikan ja TVT:n palaset
toimivat
7. Älä tee kirjekurssia, panosta vuorovaikutukseen
8. Aikaa ja resursseja on varattava enemmän kuin vastaavaan
lähiopetukseen
9. Harkitse tarkkaan: avoimesti vai suljetussa ympäristössä?
10. Luo sellaisia tehtäviä jotka synnyttävät helposti keskustelua
(Haavisto ym. 2012, 34)

Kuva: Nick Youngson |
Lähteet:
Haavisto, T., Kivipensas, R. & Tervo, U. 2012. Verkko-opettajan
ABC. Ammatillisen opettajankoulutuksen kehittämishanke. Tampereen
ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/41505/Haavisto_Kivipensas_Tervo.pdf?sequence=1.
Kear, K. 2011. Online and Social Networking Communities. Routledge.
Korhonen, V. 2019. Verkko-opetuksesta
oppimisyhteisöihin verkossa. KASSO1 – Tampereen Yliopisto. Luento 22.01.2019.
Seppälä, J. 2014. Verkko-oppimisympäristö harjoittelun
ohjaamisen tukena. Ammatillisen opettajakoulutuksen kehittämishanke. Tampereen
ammattikorkeakoulu. Saatavilla osoitteessa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72182/Seppala_Jari.pdf?sequence=2.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKäsittelitte tekstissänne laajasti verkkoympäristöjä ja niissä tapahtuvaa oppimista ja opetusta. Erityisen mielenkiintoista oli lukea teidän omista kokemuksistanne verkko-oppimisympäristöistä, jotka korkeakouluopintojen ajalta kuulostivat hyvin tutuilta. Olitte lopuksi keskittyneet pohtimaan verkko-oppimista ja -opetusta opettajan näkökulmasta ja luomanne ”vinkkilista” sekä esiin nostettu Haaviston ym. (2012) muodostama ”Verkko-opettajan huoneentaulu” olivat hyödyllistä luettavaa – ja olisivat hyödyllistä luettavaa mielestäni kelle tahansa opettajalle, myös korkeakouluasteella työskenteleville. Etenkin Haaviston ym. (2012) huoneentaulun 7. kohta (”Älä tee kirjekurssia, panosta vuorovaikutukseen.”) ehkä kuulostaa yksinkertaiselta ja itsestään selvältä ohjeelta, mutta omien kokemuksieni mukaan verkko-oppimisympäristöt harmillisen usein tuntuvat ”houkuttelevan” siihen, että vuorovaikutus on lähinnä materiaalien jakoa ja tiedotteita kurssin suorittamisesta. Verkkoympäristössä vuorovaikutus on totta kai erilaista kuin luokassa, mutta varmasti yhtä tärkeää opiskelijan näkökulmasta.
VastaaPoistaKiitos mielenkiintoisesta luettavasta!
- Aino Jokinen / ryhmä 7