Teknologiayhteiskunnan tulevaisuutta tarkastellessa voidaan todeta sen olevan epävarma, moninainen ja tulkinnanvarainen (Bates 2015). Odottamaton kehityskulku johtuu osittain siitä, että teknologia uudistuu ja muuttuu hurjaa vauhtia. Kasvatuslaitos tulee luonnollisesti teknologisen kehityksen perässä. Koulutusjärjestelmän muutos nykymaailman tarpeita vastaavaksi vaatii
perusteellisia uudistuksia. Koulutukselle suuntautuu kasvava paine
työnantajilta, työmaailmasta, päättäjiltä sekä itse oppilailta: oppilaat täytyy
valmistaa tulevaisuutta varten tarvittavilla tiedoilla ja taidoilla.
Teknologiayhteiskunnassa tällaisia 2000-luvun taitoja ovat tieto-ja viestintätaitojen lisäksi muun muassa elinikäisen oppimisen taidot, interpesoonalliset kommunikaatiotaidot, älylliset taidot (esim. kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja luovuus), yhteistyötaidot sekä joustavuus (Bates 2015). Harjun (2014) mukaan opetussuunnitelmassa ei kuitenkaan ole kuvauksia siitä, millä konkreettisilla keinoilla näitä taitoja voitaisiin opettaa eri oppiaineissa. Tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa taitotavoitteet eivät toteudu.
Harjun (2014) mukaan 2000-luvun taitoja tukeva opetus edellyttää opettajien yhteistoimintaa, tukea koulun johdolta sekä opetushenkilökunnan mahdollisuutta kehittää ammatillista osaamistaan. Opetukselle täytyy antaa aina sellaiset tavoitteet, jotka palvelevat tietoyhteiskunnassa pärjäämistä. Bates (2015) antaakin tästä vastakkaisen esimerkin: viimeaikainen oppilasryhmien koon kasvu on kiinnittänyt huomion informaation välittämiseen eikä kyseenalaistamisen, ideoinnin, eri näkökulmien pohtimisen ja kriittisen ajattelun tukemiseen, vaikka juuri nämä olisivat hyvin tärkeitä taitoja opettaa.
Teknologiayhteiskunnassa tällaisia 2000-luvun taitoja ovat tieto-ja viestintätaitojen lisäksi muun muassa elinikäisen oppimisen taidot, interpesoonalliset kommunikaatiotaidot, älylliset taidot (esim. kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu ja luovuus), yhteistyötaidot sekä joustavuus (Bates 2015). Harjun (2014) mukaan opetussuunnitelmassa ei kuitenkaan ole kuvauksia siitä, millä konkreettisilla keinoilla näitä taitoja voitaisiin opettaa eri oppiaineissa. Tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa taitotavoitteet eivät toteudu.
Harjun (2014) mukaan 2000-luvun taitoja tukeva opetus edellyttää opettajien yhteistoimintaa, tukea koulun johdolta sekä opetushenkilökunnan mahdollisuutta kehittää ammatillista osaamistaan. Opetukselle täytyy antaa aina sellaiset tavoitteet, jotka palvelevat tietoyhteiskunnassa pärjäämistä. Bates (2015) antaakin tästä vastakkaisen esimerkin: viimeaikainen oppilasryhmien koon kasvu on kiinnittänyt huomion informaation välittämiseen eikä kyseenalaistamisen, ideoinnin, eri näkökulmien pohtimisen ja kriittisen ajattelun tukemiseen, vaikka juuri nämä olisivat hyvin tärkeitä taitoja opettaa.
Myös opetusmetodien pitäisi auttaa kehittämään ja hyödyntämään
erityistaitoja, jotka palvelevat tiedon kehitystä ja leviämistä sekä valmistavat
opiskelijoita työskentelemään tietoyhteiskunnassa (Bates 2015). Harjun (2014) mukaan tieto- ja viestintätekniikka tarjoaa merkittävän työkalun tulevaisuuden taitojen edistämisessä, sillä se tarjoaa monenlaisia työtapoja opetukseen. Päättäjiltä vaaditaan
laajaa taustatyötä erilaisten teknologioiden arvon määrittelyssä (Bates 2015): millä tavoin
ja missä tilanteessa nämä teknologiat ovat hyödyllisiä käyttää? Järjestys on
väärä, mikäli ensin hankitaan iso kasa laitteistoa, ja sitten vasta aletaan pohtia niiden käyttötarkoitusta tai soveltuvuutta opetukseen.
Haasteena on, että digitalisaation toteuttamisessa tarvittava osaaminen ja työvälineet vaativat jatkuvaa päivittämistä. Opettajilta vaaditaan tällöin paljon muuntautumiskykyä sekä halua ja kykyä oppia uutta. Jotta opettaja voi toimia tieto- ja viestintätaitojen välittäjänä ja ohjaajana, hänen täytyy olla valmis päivittämään jatkuvasti osaamistaan ja tietouttaan teknologisen kehityksen mukana. Myös opettajien täytyy
opetusteknologiaa käyttäessä aina selvittää itselleen, mitä välineen kautta
yritetään saavuttaa ja miten se istuu opetuksen tavoitteisiin (Bates 2015). Esimerkiksi
digitaalinen älytaulu ei tuo lisäarvoa opetukseen, mikäli sitä käytetään perinteisen liitutaulun
lailla. Käytetty väline ei siis muuta sitä, mistä oppimisessa on pohjimmiltaan
kysymys.
Opettajien tulisi siis olla aina tietoisia teknologiavälineen haasteista
ja hyödyistä sekä sen suhteesta oppilaidensa oppimistapoihin ja -tavoitteisiin (Bates 2015). Joskus opetuskäyttöön kehitetään puolivalmiita järjestelmiä,
jotka vievät teknisten ongelmien myötä tunneista paljon aikaa säätämiseen ja
säheltämiseen. Opettajilla täytyy siis olla taito arvioida teknologisia välineitä sekä niiden pedagogista soveltuvuutta. Teknologia tarjoaa lukemattomia
mahdollisuuksia oppimiseen, mutta lähtökohtaisesti kaikki, mitä tehdään
digilaitteiden avulla, ei ole arvokkaampaa.
Keskustelu digitalisaatiosta on vahvasti polarisoitunut.
Jokaisella on oma käsityksensä siitä, millaista opetuksen pitäisi olla ja mistä
ei ainakaan saisi luopua. Tässä keskustelussa digitalisaatio ja vanhat
perinteet asetetaan usein vastakkain, vaikka ne voisivat elää rinnakkain. Uskomme,
että tämä on murrosvaiheen ilmiö: uudet ratkaisut tuntuvat muutaman vuoden
päästä siltä, kuin niitä oltaisiin käytetty aina.
Lähteet:
Bates, T. 2015. Teaching in Digital Age. Guidelines for designing teaching and learning.
Harju, V. 2014. Tulevaisuuden taidot oppimisen lähtökohtana. Teoksessa H. Niemi & J. Multisilta (toim.), Rajaton luokkahuone. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kiitos mielenkiintoisesta tekstistä!
VastaaPoistaEsittelitte mielenkiintoisesti ja hyvin monipuolisesti erilaisia näkökulmia teknologian toteutumisesta nykypäivän kouluissa. Olen samaa mieltä siinä, että järjestys on väärä, jos ensin hommataan tietoteknologisia välineitä, minkä jälkeen aletaan vasta pohtia, missä niitä voitaisiin hyödyntää. Tämä lienee sudenkuoppa, jota meidän tulee tulevina opettajina varoa. Teknologian muuntautuminen välinearvoksi voi tapahtua ikään kuin huomaamatta ja todellinen käyttötarkoitus saattaa hämärtyä. Tästä toimi hyvänä esimerkkinä esittelemänne liitutaulun ja älytaulun vertaus.
Kirjoititte, että tekniset ongelmat voivat viedä suuren osa oppituntien kulusta. Tämä on varmasti väistämätön tilanne, joka aiheutuu uusista teknologisista yrityksistä ja kokeiluista. Toisaalta, näin on jokaisen uuden asian kohdalla – yritys ja erehdys tulevat sanaparina varmasti kaikille tutuiksi. Eräs tvt-opettaja kerran lohdutti, että alkuun teknologia ottaa paljon, mutta tämän jälkeen se alkaa antaa paljon enemmän. Niitä hetkiä kohti siis!
- Viivi Kela/Ryhmä7